Cei doi gentlemeni din Verona

Cei doi gentlemeni din Veronasau Shakespeare in contemporaneitatea ideii de dragoste

Premiera de sambata seara (9 martie 2013) a adus pe scena Teatrului National din Cluj o noua viziune despre dragoste asa cum o intalnim in prezent, avand la baza opera din tinerete a lui Shakespeare. Spectacolul Cei doi gentlemeni din Verona a insemnat o combinatie de lumini, culoare, voci directe si in surdina, sticla si reflexie, transparenta si ascunzis despre tot ceea ce cuprinde sentimentul uman.

Piesa lui Shakespeare reprezinta un simplu punct de pornire, caci spectacolul a suferit cateva modificari la nivel de personaje. Ducele a devenit Ducesa, intr-o interpretare “ferma pe pozitii” a actritei Anca Hanu. Antonio din piesa originala devine Antonia, interpretata de Adriana Bailescu. In ceea ce intruchiparea valetilor, regizoarea Ada Lupu a ales o dubla interpretare care ma duce cu gandul la complementarul din personalitatea fiecarui personaj. Parca intelegi mai bine cand doua voci exprima deodata aceeasi idee, sau cand se completeaza cu replici cu umor subtil, dar persistent.

Dragostea
Valentin (Cristian Grosu) si Proteus (Catalin Herlo) sunt cei mai buni prieteni. Vrand-nevrand ei cunosc urcusurile si coborasurile dragostei. Silvia (Romina Merei) reprezinta totul pentru Valentin, iar Iulia (Ramona Dumitrean) este cea care ii cucereste inima lui Proteus. Acest quatruplu amoros este prins intr-un joc scenic continuu imbibat cu elemente clasice si moderne. Dragostea cunoaste si alte forme, fiind “descoperita” de Ducesa in persoana lui Thurio interpretat de Dan Chiorean. Ca in orice poveste de dragoste intervine subit, dar sigur, invidia, dorinta de mai mult, ipocrizia, tradarea si dezamagirea.

Iertarea care vindeca
Si totusi nimic nu poate ramane in dezechilibru, iar cel mai important lucru este iertarea. Valentin uita tot raul pricinuit de tradarea lui Proteus si il iarta ca dovada a unei prietenii sincere. Conceputul de iertare merge dincolo de prietenie pentru ca insasi Ducesa il iarta pe Valentin pentru “nebunia” lui de-a o iubi pe Silvia. Ducesa ii apreciaza curajul si pentru asta aproba ca Silvia sa fie a lui pe veci. Iertarea celor proscrisi (Patricia Brad, Radu Largeanu, Catalin Codreanu) devine o parte importanta din finalul acestei povesti pentru ca orice om care si-a ispasit pacatele merita sa fie reprimit in sanul comunitatii din care face parte, sau cel putin asa se intampla de data asta.

Dublarea personajelor
Valetii din aceasta poveste sunt intruchipati fiecare de cate un cuplu de actori. Sistemul acesta de sustinere a personalitatii personajelor am mai intalnit-o si in Hamlet si are rolul sau bine stabilit. In cazul lui Speed, valetul lui Valentin, interpretarea a fost pusa in sarcina actorilor Matei Rotaru si Miron Maxim. Caracterul lui Speed ne duce cu gandul la indeplinirea sarcinilor cu un interes subtil in obtinerea propriilor beneficii. Eglamour, slujitorul Silviei este interpretat de actorii Silvius Iorga si Cristian Rigman care au o atitudine mai rebela, dar totusi loiala. Launce, slujitorul lui Proteus, este intruchipat cu maiestrie de cuplul Adrian Cucu si Dragos Pop. In vreme ce Adrian Cucu prezinta cu succes partea masculina a personajului, Dragos Pop apare imbracat in femeie, purtand un catelus pe post de poseta, o imagine pe care o intalnim destul de des in societatea actuala. Momentele celor doi sunt pline de umor vizibil apreciat de spectatori. In aceeasi idee de dublare mai apare personajul Lucetta interpretata de Irina Wintze care mai tarziu intruchipeaza o gazda din Milano. In acest caz, jocul dublu al Irinei are ca simbol ajutorul oferit Iuliei in regasirea dragostei.

Decorul
Scena a fost imbracata cu iz modern, combinat cu elemente clasice. Coloane amintesc de tinuturile romane din antichitate, iar usa rotativa si vitrinele din sticla aduc decorului imaginea de mall si aglomerare. Mesele si scaunele din plastic amintesc de terasele de vara, iar carucioarele de supermarket completeaza partea moderna a decorului. Un pat mobil parca nu e ceva pe care il vezi zi de zi intr-un spectacol. Si totusi rolul lui are un efect de trecere de la o scena la alta. Reflectoarele transmit culori vii ce completeaza firesc modernul din decor. Si totusi vitrinele din sticla au avut un rol mai important decat am crede. In momentele de reflexie, complot, admiratie sau simplu monolog, personajele implicate erau prezentate ca niste papusi care stateau cuminti in “cutiile” lor la fel ca manechinele intr-un magazin. Vitrinele erau rotite permanent ca nu cumva oricare dintre asa-zisele papusi sa fie date uitarii de catre spectatori.

Costume si muzica
Costumele create cu maiestrie de Alina Latan s-au potrivit de minune cu atitudinea si starea conflictuala a fiecarui personaj. Muzica a fost creata de Tibor Cári a carui colaborare am regasit-o si in alte spectacole montate la Teatrul National.

Mesajul
Se cuvine precizat ca atat spectacolul Hamlet regizat de Roberto Bacci, cat si piesa Cei doi gentlemeni din Verona, regizat de Ada Lupu preiau doar o parte din tematica operelor shakespeariene si o transmit cu totul la un nou nivel.

Spectacolul Cei doi gentlemeni din Verona doreste sa transmita un mesaj, un semnal de alarma as zice eu. Ce fel de dragoste e preponderenta pentru acest secol? Cu ce e diferita de cea din vremea lui Shakespeare? Zi de zi ne intalnim cu asa-zisa dragoste imbibata cu gust de mall cu care lumea s-a obisnuit atat de mult incat i se pare fireasca. Implicit apar si celelalte “efecte”: casatoria impusa prin interes copiilor de catre parinti, invidia, trio-ul sentimental, tradarea, condamnarea exagerata si exacerbata a oamenilor proscrisi si renegarea lor. Toate acestea fac parte din realitatea de zi cu zi oricat am vrea sa ne ascundem. Si totusi mai apare uneori si iertarea care vine ca un balsam pentru societatea contemporana.

De ce sa mergeti la acest spectacol?
Depinde de fiecare cat si cum o poate percepe aceasta transpunere a lui Shakespeare in versiune moderna. Clasicul parca nu prea isi mai are locul intr-o lume a digitalizarii si a vorbirii cu iz inteligent si rata de corectitudine scazuta. Bineinteles ca spectatorul iubitor de clasic va spune “Ce e asta? Am venit sa vad o piesa de Shakespeare si m-am trezit intr-un mall.” Eu le-as spune acestor spectatori ca teatrul merita sa cunoasca noutatea din punct de vedere regizoral si conceptual, precum orice alt domeniu. Pana la urma prin ARTA se transmit idei si concepte intr-o maniera variata.

Zilele trecute citeam un articol despre rolul Teatrului in societate: “Misiunea teatrului este alta, mult mai subtilă și, pe termen lung, mult mai sigură! Teatrul modelează suflete, trage semnale de alarmă, atenționează lumea că în chiar sânul ei se petrece ceva extrem de grav, îndeamnă la atitudine, propune chiar soluții, păzește, apără, mușcă fără să țină seama de dimensiunile și forța RĂULUI!” [http://teatrulmasca.wordpress.com/2013/02/27/un-om-castigat-de-partea-adevarului/]

Cred ca asta le-as transmite celor ce citesc aceasta umila parere a mea si care doresc sa mearga la un spectacol de teatru.

Totdodata as mai spune ca neo-shakespeareanismul nu este pentru publicul cu mintea inchisa.

Restul este.. teatru.

Distributia:
Iulia – Ramona Dumitrean
Silvia – Romina Merei
Proteus – Catalin Herlo
Valentin – Cristian Grosu
Speed – Matei Rotaru, Miron Maxim
Launce – Adrian Cucu, Dragos Pop
Ducesa – Anca Hanu
Antonia – Adriana Bailescu
Lucetta/Gazda – Irina Wintze
Panthino – Radu Largeanu, Catalin Codreanu
Thurio – Dan Chiorean
Eglamour – Silvius Iorga, Cristian Rigman
Proscrisii – Patricia Brad, Radu Largeanu, Catalin Codreanu

Regia: Ada Lupu

Sursa foto: http://www.teatrulnationalcluj.ro

Urmatoarea reprezentatie: Duminica 5 ianuarie 2014, de la ora 19.00 in Sala Mare la Teatrul National Lucian Blaga din Cluj-Napoca.

About Mirela-Maria Iepure

Owner of Idei despre Idei blog.
This entry was posted in Teatru and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Cei doi gentlemeni din Verona

  1. Pingback: Cum va place? – Shakespeare in pasi de dans | Idei despre Idei

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s